Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Legg inn av SumSum » 8. jul 2013, 08:09

Iversen skrev:Heisan.
Jeg er ny her i dag og trenger litt hjelp av dere proffer ;)
Er admin. på et undulatforum hvor vi sliter endel med at mange av bildene som blir lagt inn er fra f.eks Facebook.
Jeg har funnet et tillegg til phpBB som tillater deg å legge inn bilder og skalere dem "on the fly". I tillegg kan de lagres eksternt så de ikke tar plass på din egen server.

Gå hit: http://postimage.org

Klikk på linken : "add image hosting to your forum" litt nede på siden.
Du får da assistanse til å laste ned og installere dette tillegget. Jeg hadde ingen problemer med det, men forandret litt så jeg fikk norsk tekst.

Spør igjen hvis du trenger mer hjelp!
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Legg inn av SumSum » 8. jul 2013, 23:45

Iversen skrev:Problemet er når brukere legger jpg linker direkte inn i svarposten fra FB.
Altså når de trykker på Img 'knappen' og legger inn jpg linken mellom Img (link) Img.
Det er kun da bildene blir altfor store.
Da vet jeg ikke annet enn at du får prøve å informere dem om den andre muligheten.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Legg inn av SumSum » 9. jul 2013, 14:48

Iversen skrev:Håper noen her finner ut av det altså,det hadde vært til kjempehjelp for oss til å holde forumet vårt ryddig og oversiktelig :)-
Det virker som forumet ditt bruker en eldre versjon av phpBB, og så bruker det en spesiell template.
Det kunne kanskje være en ide å oppgradere programvaren, for da tror jeg at det ville være lettere å løse problemet ditt. Men en spesiell template kan være en ulempe, for det er ikke sikkert at den fortsatt kan brukes.
Det er fullt mulig å tilpasse en annen template, men det er ganske tidkrevende.
Hvilken versjon av phpBB har systemet ditt? (Du får vite det når du logger inn som admin).
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Legg inn av SumSum » 10. jul 2013, 10:07

Iversen skrev:Det er nok en eldre versjon hos oss ja,det ble prøvd på oppdatering som feilet før jeg ble admin.
Så mener forumet til slutt bare ble satt tilbake til der det var før oppdateringen.
Forumversjonen som står på Adminpanelet er 3.0.8 Det står også at det bør oppdateres,men jeg tør ikke det i tilfelle jeg krasjer hele forunet :shock:
Må bare spørre deg,hva er template? -det har jeg aldri hørt om før :oops:

Vet du forresten om det er noen som tar på seg en sånn oppgave med å oppgrade forum?
Template kalles ofte "stil" på norsk. Jeg tror det er det som er brukt f.eks. i brukerkontrollpanelet.
Jeg bruker bare engelsk versjon og er mest vant med engelsk terminologi. Føler meg noen ganger litt usikker når det gjelder norsken. Rart kanskje, jeg er jo norsk, men jeg har holdt på med data i 40 år og har lest det aller meste av faglitteratur på engelsk.

Forumversjonen din er ikke SÅ gammel. Templaten skal være helt OK. Jeg kan gjerne oppgradere for deg hvis du vil. Send meg bare alle nødvendige opplysninger på mail: ftp adresse/brukernavn/passord er tilstrekkelig, da får jeg tak i alt. Jeg lager en kopi og gjør endringene der for å sikre at alt blir riktig før jeg oppgraderer i selve forumet.
ftp-adressen er sannsynligvis ftp.undulater.no, siden du bruker one.com.
Jeg trenger forresten også Admins passord! :) Det kan ikke dekrypteres fra databasen.

Jeg har gjort dette før, og jeg har også gjenopprettet krasjede forumer. Se f.eks. her: http://oesinorden.org
Klikk for "gamle medlemmer" og se hva som står der. Admin på oesinorden kan sikkert gå god for meg.
På den siden laget jeg forresten også en ny stil (hovedsakelig nye farger).
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Reduksjon av bildestørrelser på forumet.

Legg inn av SumSum » 10. jul 2013, 19:19

Iversen skrev:Wow,det hadde jo vært kjempeflott ingeva :D-
Har sendt mld til hun som administrerer forumet sammen med meg,hun er på ferie nå så det kan ta litt tid før hun svarer.
Tar kontakt med deg med en gang jeg hører fra henne :)
Det er greit. Pass bare på at du sender passord etc. på mail så det ikke blir liggende åpent tilgjengelig. Man vet jo aldri! :)
Jeg regner med at en sånn oppgradering vil gå ganske knirkefritt, men jeg vil likevel gjøre det på en kopi. Nedetiden vil bli minimal, sannsynligvis bare noen minutter på nattetid.
support og vedlikehold

Svar